Ressources

Mini-Grant

Les membres de CEEA-ACÉG ont accès à une réserve de financement par le biais de nos mini-subventions, introduites pour la première fois en 2021. The purpose of the mini-grants is to promote SIG and membership engagement, knowledge building, and growth of community. Funding is subject to budget availability and it is released through an application process. Pour plus d’informations ou pour introduire une demande, voir le formulaire « Mini-Grant Application Form.docx » à remplir.

Ressources communautaires anti-racisme

Il reste encore beaucoup à faire au sein du CEEA-ACEG et des institutions partout au Canada pour rendre l’enseignement du génie plus inclusif et équitable, en particulier par le travail et les actions antiracistes. L’EDI SIG (Groupe d’Intérêt Spécial Équité, Diversité et Inclusion) travaille avec CEEA-ACEG pour rassembler des ressources antiracistes auprès d’établissements d’enseignement supérieur et d’organisations affiliées en tant que ressources pour nos membres.

Si vous souhaitez ajouter les plans d’action et les ressources de votre institution à cette liste, veuillez remplir ce formulaire où vous pourrez télécharger des documents et fournir des liens.

Pendant que nous créons notre index, veuillez prendre un moment pour passer en revue la richesse des informations recueillies par le American Society of Engineering Education (ASEE).

Guides pratique

Ces documents de 2 pages ont été revus par des membres du réseau E-CORE/CIEL afin de garantir une information de haute qualité et un guide concis et facile d’emploi.


Adaptation de questions d'examens à distance pour réduire la tricherie




Adapting Exam Questions for Remote Education to Reduce Cheating

La préparation et la tenue d’un examen oral à distance




Preparation and Conducting of Oral Exams

Les laboratoires à distance





Remote Laboratory Instruction and Different Possible Formats

Remplacer le tableau en formation à distance synchrone





Replacing the Board in Synchronous Remote Learning

La déclaration sur l’honneur de l’étudiant(e) en ingénierie




Academic Integrity Statements for Engineering Students

Remote Assessment






Les évaluations à distance







Student Workload in Online Courses





Charge de travail raisonnable pour les étudiant·e·s de cours en ligne

Open Educational Resources (OER) & Creative Commons Licensing

Les ressources éducatives libres (REL) & les licences de droits d'auteur de Creative Commons
Activités enseignement vs modalités

Student Document Scanning Solutions






Solutions de numérisation de documents


Building an Inclusive Virtual Community





Bâtir une communauté virtuelle inclusive

Academic Integrity in Remote Unproctored Exams



L’intégrité académique dans les examens non surveillés


Web-Based Collaborative Design Tools






Les plateformes virtuelles de conception collaborative

Remote Proctoring






La surveillance à distance
Favoriser la collaboration entre les étudiants en génie

Guides

Ces ressources ne suivent pas nécessairement le format des guides pratiques (elles comptent plus ou moins de deux pages, ne sont pas révisées par le réseau E-CORE/CIEL, etc.), mais elles offrent des renseignements plus détaillés sur des sujets importants liés à la formation virtuelle et à distance, et ce, dans un format de grande qualité.

Land Acknowledgements Guide (Engineers Canada)

Reconnaissance des Premières Nations et des territoires ancestraux (Ingénieurs Canada)
Virtual Icebreakers: a Community Building Tool

Listes de contrôle

Ces listes de contrôle succinctes sur des sujets importants liés à l’enseignement virtuel en ingénierie peuvent être utilisées par les enseignant·e·s de toutes les disciplines.

Course Design ChecklistSupporting Student Mental Health in the Virtual Classroom

Documents synthèses sur la recherche en éducation en ingénierie (REI)

Le réseau E-CORE/CIEL, en partenariat avec Susan McCahan (Université de Toronto) et plusieurs membres de l’Institute of Engineering Education Research (IEER), vous propose ces documents synthèses sur la REI. Ces documents d’une à deux pages peuvent servir soit d’introduction pour les nouveaux chercheurs, les nouvelles chercheuses et les personnes inscrites aux cours d’été, soit de piqure de rappel, même pour les chercheurs et les chercheuses chevronné·e·s.

Grab Your Spoon
A Quick Survey on SurveysHow to Create Research Questions
How to Design an Intervention StudyHuman Research Ethics: Can I Use My Own Class For My Research Study?[NEW] Interdisciplinary Research
Quant, Qual and Mixed NutsSelecting A Sample For A Quantitative Research Study[New] Starting Your Line of Research



Statistical Studies: Quantitative DesignWhat Is A Paradigm And How Can I Tell If I'm Swimming In One

Cliquez sur le webinaire de votre choix pour accéder à un dossier Google Disque qui comporte les diapositives et l’enregistrement audio de la séance voulue. Visitez la page Événements de notre site web pour connaitre les webinaires à venir, ou consultez la présente page après chaque évènement pour accéder aux enregistrements.

NSERC Discovery Horizons Grant Brainstorming Session

Session Facilitators: Greg Evans (UofT) and Brian Frank (Queen’s University)

Tuesday, May 25th, 2021, 1:00PM – 2:00PM (EDT)

See Recording + Slides Here

Oral Exams – Improved Learning and Cost-Effectiveness

Session Facilitators: Kristina Edström and Jakob Kuttenkeuler (KTH Royal Institute of Technology)

Monday, March 22, 2021, 11:00AM – 12:30PM (EDT)

You must request access to view these slides and the audio recording. To request access, please contact the E-CORE/CIEL Project at [email protected].

See Recording + Slides Here

Managing Instructor Workload in Online Courses

Session Facilitators: Patti Dyjur and Patrick Kelly (Taylor Institute for Teaching and Learning, University of Calgary)

Wednesday, December 16, 2020, 11:00AM – 12:30PM (EST)

See Recording + Slides Here

Supporting Student Mental Health in the Virtual Classroom

Session Facilitators: Melissa Fernandes (UofT) and Cori Hanson (UofT)

Thursday, September 3, 2020, 1:00 – 2:30pm (EDT)

See Recording + Slides Here

Building Resilience Through Mindfulness: A Primer for Engineering

Session Facilitators: Janna Rosales (MUN) and Andrew Safer (Safer Mindfulness, Inc.)

Monday, August 31, 2020, 12:30 – 2:00pm (EDT)

See Recording + Slides Here

Assessments 3 – Simple to Grade Approaches

Session Facilitators: Brian Frank (Queen’s), Carol Jaeger (UBC), and Pete Ostafichuk (UBC)

Thursday, August 27, 2020, 2:00 – 3:30pm (EDT)

See Recording + Slides Here

Les tableaux ci-dessous contiennent des liens vers du matériel didactique sous forme de ressources éducatives libres (REL). Ces documents sont destinés à une diffusion élargie et ont le statut d’œuvres en usage partagé (licence de Creative Commons). Pour en savoir plus, consultez le guide pratique CIEL sur les REL et les licences de droits d’auteur de Creative Commons.

Cliquez sur les titres ci-dessous pour afficher le tableau qui comprend les liens pertinents. Si vous avez des suggestions de liens à ajouter à une section, écrivez-nous à l’adresse [email protected].

Si vous cherchez des REL en lien avec un cours, vous vous demandez probablement : « quelles ressources sont adaptées à mes besoins et à ceux de mes étudiant·e·s ? » Les échelles d’évaluation et les listes de contrôle qui suivent vous aideront à cerner des aspects importants du matériel accessible en ligne :

Rubric Description
Open Education Resource Repository (OERR) RubricDeveloped by the BCOER Librarians Working Group to provide a process of evaluating open education resource repositories.
Achieve OER rubricsAchieve, a nonprofit education organization, developed this evaluation system for objects found within Open Education Resources.
Faculty Checklist for Evaluating Course MaterialsFrom Open Oregon Educational Resources. A 2-page checklist to assess whether the materials or platform you are considering for adoption will meet student needs.
Accessibility checklist for OERA checklist with additional accessibility resources to help you curate OER. Developed by The Learning Portal and adapted from the BC Open Textbook Accessibility Toolkit

openlibrary.ecampusontario.ca

Course MaterialInstitutionDescription
Course Books CollectionUniversity of AlbertaA collection of books and packaged notes and interactive examples covering a wide variety of engineering topics, including:
Electrical Engineering VideosUniversity of AlbertaA series of videos on various electrical engineering topics, including:
Civil Engineering VideosUniversity of AlbertaVideos created by undergraduate students in Civil engineering, covering:

Chemical Engineering VideosUniversity of AlbertaVideos covering the basics of thermodynamics for chemical engineers: Thermodynamics Videos
ResourceDescription
OER Commons CEEA-ACEG groupGroup for collecting, organizing, and sharing engineering content on the larger OER Commons repository. Anyone can submit content to this group, either your own work or openly-licensed material authored by someone else.
E-Campus Ontario Open LibraryThe eCampusOntario Open Library provides educators and learners with access to more than 250 free and openly-licensed educational resources.
BCcampus Open TextbooksBCcampus has a collection of faculty-reviewed open textbooks available for anyone to use. Limited engineering content, but includes topics such as fundamentals of electrical engineering, engineering computation with MATLAB, and simulation labs for thermodynamics.
Interactive H5P contenteCampusOntario H5P Studio is a portal where educators can create, share, and discover interactive learning objects. This site uses H5P, an open source plugin, to allow content authors to easily create interactive content for their courses or other instructional projects.
Mason OER MetafinderThe Mason OER Meta finder helps people find Open Educational Resources in real time and searches across 21 different sources of open educational materials.
MERLOTAn open repository of the California State University System. Contains a wide range of materials, including slides, exams, videos, projects, assignments, etc. Examples include: a control engineering textbook, a video series on software engineering, and a bridge design simulation.
MIT OpenCourseWareA wide range of open content from MIT courses, including slides, exams, videos, assignments, projects, etc. Covers a wide range of engineering topics/courses, although each has varying amounts of content. Sample topics include mechanics, transport processes, project management, robotics, transportation engineering and much more.

WeBWorK (open online homework) 


Engineering and Physics problems


All problems

An open online homework system that auto-grades calculation, formula, and other types of problems. Primarily math problems, but a sizable collection of engineering and physics (OpenStax) problems have been created. Topics include Statics, Dynamics, Solid Mechanics, Thermodynamics, Fluid Mechanics, Circuit Analysis, Electromagnetism, Signals and Systems, and more.
ResourceDescription
Faculty OER ToolkitGuide for faculty on adapting, adopting and evaluating OER.
Accessibility ToolkitGuide for faculty on making open learning materials accessible to everyone (instructions on creating materials for screen readers, etc.).
Trousse d’outils d'accessibilité pour les manuels scolaires ouvert[French translation of the accessibility toolkit]

ResourceDescription
LearnChemEInstructor and student resources in a variety of chemical engineering areas

PHET simulations


English (211 simulations)


Français (210 simulations)

Physics, Chemistry and Math (and more) simulations - mostly first-year, but includes some topics like rotating frames motion. Coded in Java, Flash, etc., they can be embedded in web pages. 
ResourceDescription
Computer Aids for Chemical Engineering (CAChE) Teaching ResourcesA list of resources by topic area, some are open and others are not.
IIT Virtual LabsVirtual labs (simulations, lab manuals, review questions, etc. giving a complete university-level lab) covering a range of engineering topics. Run in web browser on the IIT site (no download or embedding needed). 

Actes de la conférence annuelle CEEA ACEG

Toutes les publications pour CEEA / ACEG sont archivées sur le système de bibliothèque de l’Université Queens.

juin 30, 2023
Proceedings of the CEEA-ACÉG 2023 14th Annual Conference

READ MORE

novembre 02, 2022
Proceedings of the CEEA-ACÉG 2022 13th Annual Conference

READ MORE

juin 30, 2021
Proceedings of the CEEA-ACEG 2021 12th Annual Conference

READ MORE

juin 30, 2020
Proceedings of the CEEA-ACEG 2020 11th Annual Conference

READ MORE

juin 30, 2019
Proceedings of the CEEA-ACEG 2019 10th Annual Conference

READ MORE

juin 30, 2018
Proceedings of the CEEA-ACEG 2018 9th Annual Conference

READ MORE